Laatste week in Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jelle Meijer - WaarBenJij.nu Laatste week in Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jelle Meijer - WaarBenJij.nu

Laatste week in Dunedin

Blijf op de hoogte en volg Jelle

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

30-1
S'ochtends naar Queenstown gereden om vervolgens met de kabelbaan omhoog te gaan. Dat gaat op een redelijk kort stuk een eind omhoog en geeft een goed uitzicht over de Remarkables, Lake Wakitaputi en Queenstown zelf. Daar boven nog een liftje omhoog genomen en met de Luge naar beneden. Een soort bobslee. Harstikke gaaf;). S' middags doorgereden naar Glenorchy aan het einde van het meer. Hier lekker in de zon gezeten een een croissantje naar binnen geschoven. Nog een stukje Routeburn Track gelopen en naar het gehucht Paradise gereden. Dat Paradise valt allemaal wel mee maar het is een indrukwekkend stukje landschap, en natuurlijk altijd leuk om met de auto door een rivier heen te rijden;). S'avonds genoten van de Aziaten op de camping. Wat een volk is dat :O... ik blijf me verbazen.

31-1
De grote dag... Ontbijtje gemaakt en op pad naar Dunedin maar dat natuurlijk niet zonder te stoppen bij de Karawau Bridge. S'werelds oudste commerciele bungee. De echte zeg maar, creme de la creme. Ging allemaal best aardig. Op het moment dat die vent m'n voeten aan elkaar vast bond en ik naar het randje moest schuifelen was eigelijk het meest spannend. Best aardig uitzicht vanaf daar: mooie oude brug, stuk of wat bergen, op links 563 aziaten en beneden een woest kolkende rivier. Helemaal goud. Leuke ervaring en een mooi filmpje aan overgehouden. Daarna terug gereden naar Dunedin via Alexandra en Middelmarch.

1-1
Lekker rustige ochtend en daarna wandeling gemaakt over de Highcliff Track bij Bolders Beach. Machtig uitzicht over wit rollende golven en een blauwe zee.

2-1
Op bezoek geweest bij Ron & Lynley. De zandslee uitgeprobeerd die we de vorige dag gebouwd hadden. Daarna gelunched in Portobello lekker bijgepraat en ons engels lekker bijgespijkerd.

3-1
De op de Marine Parade 36 wereldberoemde Bridge 2 Bridge gezeild over Taieri Gorge. Leuk stuk tussen de heuvels door. Dus veel verschillende windrichtingen en sterktes. Goed idee gekregen over hoe het zeilen een beetje in zijn werk gaat. S'avonds wezen stappen in Dunedin en dat viel helemaal niet tegen. Harstikke gezellig.

4-1
Eerst naar Dunedin geweest voor een bakkie en daarna naar Aramoana. Stuk over het strand gelopen terwijl het weer lekker opklaarde. S'middags gezwommen met Els in Hoopers Inlet. Het water was hier goed warm, zeker een graag of 20 omdat de zon er heel de dag op had gestaan. Terwijl het vloed werd stond er een pittige stroming.

5-1
Naar Tairoa Head geweest om albatrossen te kijken want er stond veel wind. Een hoop gezien. S'middags een eindje gefietst. Eerst ri Dunedin toen terug via Highcliff Road naar Portobello en op de terug nog even Castlewood Road op. S'avonds was er wedstrijd bij de Mac Andrewbay Boating Club. Dus maar een poging gewaagd. Wind was net lekker om er nog iets van kunnen te begrijpen maar wel spannend genoeg! Leuke race!

6-1 (Laura)
Met els naar Omaru geweest. Het oude gedeelde van de stad staat bekend om al de limestone dat beruikt is en dat zorgt voor een hele bijzondere sfeer.

6-1 (Jelle)
Van mountain road naar de Jubilee Hut gewandeld met Ron & Piet. Leuk stuk wandelen (+/- 5u) in de Silver Peaks. Einde van de wandeling was flink stijl naar beneden, ze noemen het niet voor niets Devils Staircase. Geslapen in de Jubilee Hut in de middle of nowhere.

7-1 (Laura)
Naar de stad geweest nu de kans er eindelijk was om zonder vervelende alle winkeltjes af te struinen. Alleen met de bus terug gekomen en gelijk weer een nieuw stukje Dunedin gezien.

7-1 (Jelle)
Na een comfortabele nacht in de Jubilee hut terug gelopen naar de auto met onderweg nog een paar intressante side trips. Achteraf nog gezwommen in een vijver langs de weg en een bakkie gedaan bij Blueskin Bay.

8-1
De dag van Thieves Alley en Baldwin Street. Thieves Alley is een jaarlijke grote markt in Dunedin. Beetje braderie idee. Beetje tussen de stalletjes doorgekeuveld, de een vond het intressanter dan de ander.... ;) Daarna op naar Balwdin street. De steilste straat ter wereld. Met een max steiging van 34%.De keutenberg is nu niks meer dan een verkeersdrempel. Eerste keer omhoog ging aardig maar het was knap lastig balans te houden (voorwiel kwam omhoog). Daardoor al slingerend geprobeerd boven te komen dat ging goed tot ik door een stuurfoutje in de goot belande. Al boven even op adem gekomen en voor een nieuwe poging. Zelfde tacktiek en liep weer op het zelfde punt vast. Even rust.... nog een poging en dan, problemen met een het versnellingsapparaat zou Maarten Ducrot gezegd hebben. Vier maal bleek gelukkig scheeprecht te zijn. Wat een stijl takkeding. In de namiddag nog even wezen shoppen enzo.

9-1
Tante Els vond het gisteren niet snel genoeg gaan, dus ze heeft een racefiets geregeld. En niet zomaar wat. Een heuze Alan Carbon racefiets met Ultegra en een mooi Token weelsetje. Alleen zit het stuur natuurlijk aan de andere kant want ze rijden hier links. Maar goed, nadat ik hieraan gewend was lukte het wel. Het verzet was pittig. 34x25. Ipv de 24x36 van gisteren. Ik moest natuurlijk even mijn "Triple is voor mietjes" statement waarmaken. Gelukkig ging het in 1 keer goed. Al was het wel knap lastig het voorwiel op het asfalt te houden. Maar goed, 40 seconden sneller als gisteren en goed voor een top 10 positie op Strava. Jeeej. Na al die noeste arbeid paar baantjes getrokken in St Clair Hot water pool. Altijd goed. Klaarde lekker op en na de lunch naar Mt Cargill gereden waar we een mooi uitzicht over de stad en de Otage Peninsula hadden. Zeer de moeite. Einde van de middag nog even een duik genomen in de haven en zojuist zijn Ron & Lynley een bakkie wezen doen. Nu druk met de laatste voorbereidingen om morgen te gaan vliegen.

We vliegen om 0900 naar wellington (duurt 1,5u). Dan hebben we 11 dagen voor het noordereiland. De auto hebbben we gehuurt in wellington en moeten deze in Auckland inleveren. We zijn min of meer van plan om via de westkust naar Taupo te rijden, dan Rotorua. Iets naar het oosten en dan langs de kust richting naar Coromandel Peninsula. Als we genoeg tijd hebben hopen we helemaal naar Cape Reinga te kunnen rijden en dan terug naar Auckland.

• 09 Februari 2014 - 10:24

Jeannette:

Jullie hebben weer een hoop gezien en gedaan zeg. Maar ook al in en rond Dunedin en de Peninsula is natuurlijk genoeg te doen. Super dat je Baldwinstreet bent opgefietst. Het schiet nu al op voor jullie (en voor ons). Maar eerst nog even genieten op het Noordereiland en in Australië.
    Kijk uit dat jullie het vliegtuig niet missen ;-) Daar zijn de Meijers goed in! Was het nou AM of PM??? Haha.

• 10 Februari 2014 - 19:24

Jola:

Veel plezier op het Noordereiland!